Metroer og letbaner er jo fremtiden - også for mig!
Erikas Krukauskas
Hvem:
Erikas Krukauskas blev færdig som kandidat på Transport og Logistik i februar 2016. Han er oprindeligt fra Litauen. Han har altid haft interesse for jernbanen og har derfor et ønske om at fortsætte karrieren inden for branchen.
Bonusinfo:
Erikas betragter sig selv som en omvendt bilist! I studietiden i Litauen kørte han som regel i bil, men da han så flyttede til Danmark, blev han omvendt til kollektiv trafik og føler sig helt tryg ved dette - fordi det fungerer... Han har til gengæld aldrig vænnet sig til den danske cykelkultur - han er ikke vokset op med cykling og er i dag stadig ikke tryg ved cykling som transport.....
Hvordan havnede du på DTU?
"Jeg kom til DTU med en litauisk bachelorgrad i Transportation Engineering. Interessen er især inden for urbanisering, bytrafik og metrolinjer og da der ikke er nogen metro i Litauen eller en jernbaneuddannelseslinje med dette fokus, var jeg tidligt indstillet på, at jeg måtte væk fra mit hjemland for at forfølge min interesse".
Erikas researchede sig derfor frem til, at mulighederne i Europa omfattede Holland, Tyskland – og DTU. At det lige blev DTU var derfor lidt en tilfældighed. Men at han her fik mulighed for at beskæftige sig med en metrolinje, som er både nyere, renere, mere moderne og innovativ end fx metrosystemerne i New York eller London, ja – det var jo bare en bonus.
Fascinationen af metrosystemer skyldes, ifølge Erikas, det faktum, at bybanerne er højeffektive og giver mulighed for at flytte mange mennesker på kort tid og dertil under jorden, så påvirkningen på omgivelserne er minimal. Dertil spiller bæredygtighed også en rolle for Erikas.
Hvad har kurserne på jernbanelinjen fungeret?
"Jeg kom til Danmark med et specifikt ønske om at studere på jernbanelinjen på DTU. Og jeg har fulgt alle de udbudte kurser på linjen. Favoritkursus har været Railway Design and Maintenance, som var en rigtig god indføring i, hvordan en jernbane er skruet sammen og gode undervisere fra eksterne organisationer (Cowi, Atkins, Banedanmark, Rambøll m.fl.) gjorde undervisningen både inspirerende og praktisk. Også kurset railway engineering med Lektor Steven Harrod var en god introduktion til jernbaneteknologi men især også til forretningsdelen af jernbanen".
Generelt mener Erikas, at kurserne har været en god kombination af teori og praktik. Der har været indlagt flere ekskursioner på kurserne, hvilket var en god afveksling og mulighed for at besøge den virkelige verden.
Hvis han skulle lave noget om på studieforløbet, så kunne han godt have tænkt sig at møde nyuddannede ingeniører for at høre, hvor og hvordan de er kommet ud i branchen. RailTech DTU afholdte et sådan netværksarrangement i januar 2016, hvor en række yngre ingeniører præsenterede deres arbejdsopgaver og livet som nyuddannet ude i den virkelige verden - og Erikas deltog også begejstret i dette arrangement.
Du har skrevet speciale i samarbejde med Metroselskabet – hvordan kom det i stand?
"Da jeg nærmede mig studiets afslutning, deltog jeg på Banebranchens årlige konference i maj – Banekonferencen. Her hørte jeg et oplæg fra Metroselskabet, som fangede min interesse. Jeg var egentlig gået i gang med et andet og mere økonomisk og akademisk specialeemne, men jeg besluttede mig for at skrive til Metroselskabet – og spørge om de havde en aktuel problemstilling, som jeg kunne kaste mig over. Problemstillingen tog altså udgangspunkt i en af Metroselskabets aktuelle udfordringer".
Erikas fortæller, at specialet omhandlede Metroselskabets køreplaner – om disse kunne forbedres og optimeres på nogen måde. Det var især med en hensigt om at spare energi – uden at det ville gå ud over effektiviteten. Han fik en vejleder fra Metroselskabet og selskabet fulgte med stor interesse med i udarbejdelsen af specialet. Erikas har efter afslutning præsenteret sine konklusioner i specialet for Metroselskabet – og Metroselskabet har bl.a. præsenteret disse videre til amerikanske samarbejdspartnere.
"Jeg sad hos Metroselskabet tre ud af fem dage, hvilket var ligesom at være i et rigtigt job med nøglekort, frokostpause og kolleger. Jeg fik en god og professionel introduktion til Metroselskabet indledningsvis, så omstillingen fra at være en almindelig DTU-studerende til at være specialestuderende hos Metroselskabet var let. Det var en god og lærerig oplevelse at være en del af selskabets arbejdskultur".
Hvad så nu – hvad med din fremtidige karriere?
Erikas vil gerne blive i Danmark. Hans mål med at læse i udlandet i første omgang var – ud over at opleve noget nyt – også at forbedre sit sprog. Og måske endda lære et nyt, om end han har oplevet, at dansk ikke er helt let! Og netop sproget kan muligvis være en udfordring i jobjagten, i hvert fald i forhold til drømmejobbet inden for jernbanebranchen. Han sender ansøgninger og kommer til samtale, men hans dansk skal være bedre, hvis han skal kunne indgå i en dansk virksomhed. Men han håber stadig at kunne gøre karriere hos en infrastrukturvirksomhed - "meget gerne med metro eller letbaner, som jo er fremtiden inden for transport" ifølge Erikas. I Litauen er i øjeblikket mere begrænsede muligheder; da jernbanebranchen her især omfatter godstransport, hvilket han ikke har den store interesse for.